Pühapäev, 24. juuli

Nüüdseks oleme juba kolm aastat Šotimaal elanud ja naudime veel oma viimast suve siin mägisel põhjamaal. Pärast lühikest Eesti-puhkust juuli alguses naasesime koos Ülle vanematega tagasi Edinburghi, kust peale paaripäevast linnatuuri startisime rendiautoga Šoti mägismaa ja saarte poole teele. Esimene peatus oli Stirlingi lossis, Šotimaa ühes suurimas ja tähtsaimas hoones, kus omal ajal krooniti Šoti kuningaid ja kuningannasid, ning see oli ka Šoti viimase kuninga residents.

Stirlingi loss asub sarnaselt Edinburghi lossile kõrge kalju otsas

Selles hoones olid kuninga ja kuninganna ruumid

Veel lossi

Lossi nõlvalt oli vaade kunagisele kuninglikule aiale

Kuninganna ruumides

Suur kamin

Seejärel võtsime suuna lääne poole ja sõitsime läbi orgude Glencoe poole. Õhtuks jõudsime ka oma öömajja Fort Williami lähistel, mis oli kena väike külalistemaja järve kaldal. Tegime ka väikse tiiru Fort Williamis ja proovisime tulutult leida taamal terendavate mäetippude seast seda ühte Ben Nevist, mis peaks olema Suurbritannia kõrgeim tipp.

Glencoe's

Glencoes

Loch Etive

Vahepeatus Loch Etive kaldal

Vahepeatus Loch Etive'i kaldal

Udused mäed

Veidi enne Fort Williamit kui päike tuli korraks välja

Veidi enne Fort Williamit kui päike korraks välja tuli

Hommikul asusime teele lääneranniku poole, tehes tee peal peatuse Glenfinnani monumendi juures, mis on pühendatud jakobiidide ülestõusus hukkunud šotlastele. Varsti peale seda jõudsime mere äärde, täpsemalt väikesesse külakesse nimega Mallaig, kus pärast väikest ootepausi saime praami peale, mis meid 50 minutiga Skye saarele toimetas. Skye saar on täis briljantrohelise pehme kattega mägesid, kitsaid käänulisi teid ja lambaid.

Glenfinnani monument nähtuna vaateplatvormilt

Lehvitame praamilt maismaale

Skye künkad

Taamal Šoti maismaa

Meie esimene peatuskoht Skye saarel oli Dunvegani loss mere ääres, mis on aastasadu olnud MacLeod’ide klanni kants. Seal oli ka kena park juures, kus veidi ringi jalutasime. Sealt edasi suundusime Skye saare kõige läänepoolsemasse punkti Neist Point. Õhtuks jõudsime mööda käänulisi, üherajalisi teid pidi oma ööbimiskohta, kus meid ootasid kaks väikest hubast hütti.

Dunvegani loss

Lossipargis oli mitu väikest juga

Lossitorn paistmas läbi pargi

Skye saare läänepoolseimas punktis

Neist Point, teisel pool küngast on tuletorn

Seesama tuletorn

Veel rannikut

Oliver ja Ülle Šoti päikse käes

Teel ööbimiskoha suunas

Järgmisel päeval ärkasime tuttava halli taeva all. Terve reisi vältel saatis meid lisaks pilvedele aeg-ajalt välja piiluv päike ning vihmahood, mis tavaliselt tulid ja möödusid nii kiiresti, et selleks ajaks kui olime vihmamantlid välja otsinud ja selga ajanud, oli suurem vihm juba üle läinud. Hommikusööki sõime Skye saare suurimas asulas, Portree linnakeses, ning seejärel sõitsime saare veidi kaljusema idaranniku poole. Seal proovisime ronida ühe veidi kõrgema punkti otsa, kuid avastasime peagi, et olime lootusetult alavarustatud, sest teised inimesed rühkisid meist mööda täielikus matkavarustuses. Leppisime sellega, et jõudsime ainult poole maani, ning keerasime otsa ringi. Veel jäi meil tee peale Eesti pankrannikut meenutav kaljuserv kõrge kosega. Siis aga tuligi aeg Skye saarega hüvasti jätta, ning peagi olime ületanud pika silla ja jõudnud tagasi ‘maismaale’.

Portree sadam

Portree linnake

Storr'i mäetipp

Storri mäetipp

Kaalume, kas hakkame üles ronima või mitte

Vaade poole maa pealt

Veidi kõrgemal hakkas juba vihma sadama

Storri mäetipp teise nurga alt

Vahepeal oli vaja lambad üle tee lasta

Kilt Rock ja kosk

Vaade Kilt'i pangalt

Vaade Kilt’i pangalt

Väike peatus Eilean Donani lossi juures, ning seejärel võtsime suuna Loch Nessi järve poole. Jalutasime ringi ka Fort Augustuse linnakeses, kust jookseb läbi kanal, mis ühendab Loch Nessi lõunapoolsemate järvedega. Nessie koletist ennast küll ei näinud, kuid leidsime ühe tema taaskehastuse, mis oli väiksesse tiiki peidetud. Ööbisime seekord järve läänekaldal oleva Drumnadrochiti külas meeldivas külalistemajas.

Eilean Donani loss

Loch Cluanie ääres

Fort Augustes, taamal Loch Nessie järv

Fort Augustuses, taamal Loch Nessie järv

Fort Auguste lüüsid

Urquhart'i loss Loch Nessie kaldal

Urquhart’i loss Loch Nessie kaldal

Loch Nessie koletis tervitas meid sõbralikult

Hommikul aga sõitsime läbi mägismaa suurima linna – Invernessi – ja siis keerasime tagasi lõuna poole, sest õhtuks pidime juba tagasi Edinburghis olema. Edasi läksime mööda kiirteed, mis oli küll kõvasti kiirem ja sirgem kui Skye saare lambateed, kuid sellevõrra ka üksluisem. Viimane peatus oli meil Pitlochry külakeses, kus pärast lühikest jalutuskäiku läbi metsatuka külastasime Edradouri viskitehast, mis reklaamib end kui Šoti kõige väiksemat (kuigi nagu nad ise tunnistasid, siis enam nad ei ole kõige väiksem tehas). Seal saime osaliseks huvitavast ringkäigust ja viskimaitsmisest, ning suveniiriks sai isegi viskiklaasi kaasa. Seejärel aga oligi aeg kodu poole suunduda.

Edradour'i viskitehas

Edradour’i viskitehas

Viski destilleerimise anumad

Viskiladu

Niimoodi lõppeski meie mägismaa ringreis. Sinna läheks kindlasti kunagi veel tagasi.