Esmaspäev, 5. mai

Maikuu algas meil vihmaselt. Töörahvapüha siin ei tähistata, nii et meil möödus see töiselt (Oliveril tegelikult õigus vabale päevale muidugi oli, kuid otsustasime selle jätta varuks mõne tulevase sündmuse jaoks). Õnneks jätkus nädalavahetuseks niipalju ilusat ilma, et saime ette võtta toreda reisi St Andrews’esse. St Andrews on mereäärne väikelinn, Edinburghist umbes 90 km põhja poole. Seal õpib Ülle täditütar Kärt, kellele seekord külla läksimegi.

St Andrews on tuntud mitme asja poolest. Keskajal oli tegu Šotimaa tähtsaima religioosse keskusega, see oli palverändurite sihtkoht ning siin asus ka Šotimaa suurim katedraal (mis nüüdseks on suuresti varemetes). Samuti asub St Andrews’is Šotimaa vanim ülikool, mis on pealekauba Oxfordi ja Cambridge’i järel Suurbritannia vanuselt kolmas ülikool. Tudengeid (kes moodustavad kolmandiku kogu linnarahvast) oli igal pool näha, eriti tänu nende punastele keepidele, mida seal on kombeks kanda. Ning muidugi peetakse St Andrews’t ka golfi sünnikoduks, kuhu iga endast lugupidav golfimängija vähemalt korra elus tuleb, et sealsed rajad läbi proovida.

Meile algas teekond St Andrews’esse pilvisest Edinburghi bussijaamast, kust edasi läks retk linnast välja, üle suure silla, läbi idüllilise maapiirkonna, mööda väikestest küladest, jõudes lõpuks sihtpunkti St Andrews’e bussijaamas. Linn ise on tegelikult väike, umbes 16 000 elanikku ning ühest linna otsast teise kõndimine võtab vaid 20 minutit. Hakkasime mööda ühte linna kolmest peatänavast (peale nende ei pidanudki seal rohkem tõsiseltvõetavaid tänavaid olema) jalutama, ümberringi madalad, ajaloohõngulised, hästi korrashoitud majad. Üsna pea saime kokku ka Kärdiga, kes viis meid seejärel tuurile ümber linna. Paari minutiga olime jõudnud “kesklinnast” mere äärde, kus olid ühel pool vana lossi varemed, teisel pool kuulsa katedraali varemed ning otse ees pikk muul Põhjamere kaldal. Pühapäevane muuli-lõppu-ja-tagasi jalutuskäik olevat St Andrews’es tavaline komme, nii et tegime ka meie selle läbi. Seejärel uudistasime ringi katedraali varemetes, põikasime sisse muuseumi ja lõpuks õnnestus meil ka pääseda vana kirikutorni tippu, kus avanesid väga ilusad vaated merele ja tervele linnale. Torni minek oli päris väsitav, sest trepp oli järsk ja pikk, mistõttu otsustasime seejärel veidi keha kosutada. Lõunatasime kohvikus, kus prints William ja tulevane printsess Kate olevat kohtunud, et kohvi juua (seda fakti kuulutab kohvik kõikidele külastajatele juba kaugelt loetavate siltidega). Väikese linna kohta on neil omajagu kogemusi kuulsustega – lisaks sellele, et prints William siin õppis, käivad ka mitmed kuulsused St Andrews’e golfiradadel mängimas ning polevat ka harukordne Hugh Grant’i linna peal näha.

Pärast lõunasööki kõndisime teisele poole linna, vaatasime üle kuulsad golfirajad ning ilusa pika liivaranna, misjärel jäi veel veidi aega, et mööda tänavaid jalutada. Selleks hetkeks tuli ka päike välja ja mõnus, mahe meretuul oli väga kosutav. Üllele meenutas St Andrews Hollandi väikelinnasid – madalad vanad majad, palju rohelust, rahulik atmosfäär. Ilus linn oli igatahes. Katedraali ümbruses silmasime küll kõvasti turiste, kuid kordagi ei tekkinud muljet, nagu oleks olnud linnas liiga palju rahvast. Ainult siis, kui tahtsime proovida üht head Itaalia jäätist, mida Kärt soovitas, pidime käega lööma, sest niivõrd pikas järjekorras ootamisega oleksime oma bussist maha jäänud. Nii lõppeski meie ringkäik ning peagi olime juba bussis, teel koju.

Taamal kuulus raudteesild, mis üle lahe viib

Pilvine Šoti maastik

Üks ülikooli hoonetest

Üks St Andrewse ülikooli hoonetest

Seal oli ka ilus lilleaed

Ülikooli ametlik kirik, St Salvatore kabel

Siin majas asus ka üks kirik

Vana lossi varemed

Lossi varemed mere äärest

Kohe teisel pool asusid katedraali varemed

Kohe teisel pool asus Rapuntsli torn

Vaade muulile

Põhjameri muuli tipust

Tagasiteel - paremal paistavad lossi varemed, otse ees katedraali omad. Näha on ka punastes keepides tudengeid

Tagasiteel – paremal paistavad lossi varemed, otse ees katedraali omad. Näha on ka punastes keepides tudengeid

Kaluripaadid

Parasjagu oli mõõn

Vanas kirikuaias

Kääbikute kodu

Veel vana surnuaeda

Katedraali varemed

Nii palju varemeid!

Vaade linnale vana kirikutorni tipust

Ja teiselt poolt ka

Ning lõpuks merele

Meie suurepärane giid Kärt

Ja meie - agarad turistid

Ja meie – agarad turistid

Viimased vaated varemetele

Ausõna, see on päriselt viimane

St Andrews'i kõrvaltänavatel

St Andrews’i kõrvaltänavatel

Ja väikestel treppidel

Veel ägedaid vanu treppe

Parasjagu toimus vanade autode kokkutulek

Vaade St Andrews'e teisele rannale

Vaade St Andrews’e teisele rannale

Taamal kuulus golfiresort, esiplaanil harrastus-golfijad

Ja ka üks tõsine golfija, teel kuulsa golfiraja poole

Ettevaatust! Golf käib.

Nii pikka ja ilusat liivaranda ei olegi me veel siinmaal näinud

Vaade rannalt linnale

Vaade rannast linnale

Torm on tulekul

See vist oli ka kunagi kirik olnud

Selleks korraks siis kõik.

O ja Ü

Categories: Uncategorized | Tags: , | 2 Comments

Post navigation

2 thoughts on “Esmaspäev, 5. mai

1. Mind ikka tõmbab mere poole – vaatsin kohe, et oh, vot sinna tahaks minna! 🙂

• Jaa, Põhjamere rannik on ikka väga ilus. Edinburgh on ju ka tegelikult mere ääres, kuigi see kipub tihtipeale meelest minema. Hea meelega koliks siit kesklinnast ära kuskile mere äärde.